חרף העלייה בהבנה הציבורית בדבר חשיבותם של אפיקי השקעה לעתיד, לרבות השקעה בנדל״ן, השקעה בשוק ההון, במדדים מניבים בבורסה, וכדומה, הרי שבפועל, החיסכון הכספי המרכזי, אשר עודנו מהווה המשענת הכלכלית היחידה בעתיד למאות אלפי ישראלים, הינו החיסכון הפנסיוני, אשר מופקד בידי חברות הביטוח במסגרת מגוון אפיקי חיסכון פנסיוניים המשווקים בשוק.
השווי הכולל של חסכונות חייהם של מאות אלפי ישראלים, המגיע למיליארדים רבים של שקלים, מופקד משכך בידי מספר מצומצם של חברות ביטוח, אשר בתורן פועלות תחת פיקוח מטעם משרד האוצר, הקובע נהלים באשר לאופן ההשקעה של כספים אלו, ולאופן שיווקן של פוליסות הביטוח השונות. מדובר בשוק מצומצם למדי, הכולל אך מספר חד ספרתי של שחקנים שונים, רובם ככולם ותיקים למדי בתחום.
מדוע שבתי השקעות יתחרו בחברות הביטוח?
אחת מהרפורמות המוצעות, אשר עולה לעיתים תכופות מטעם גורמים שונים בשוק ההון, היא להרחיב את מספר השחקנים הפעילים בשוק החיסכון הפנסיוני, וכך לאפשר לגורם חדש – בתי ההשקעות, להתחרות ישירות בחברות הביטוח, ולהציע מצידן אפיקי השקעה המיועדים לצרכי חיסכון פנסיוני.
נכון להיום, העיסוק בתחום החיסכון הפנסיוני, כמו גם שיווק אפיקי חיסכון מסוגים אלו, דורשים ראשית קבלת אישור עיסוק מטעם משרד האוצר, כאשר נכון לימינו, רק הבנקים וחברות הביטוח בישראל מחזיקים באישור זה, מה שמונע מגורמים נוספים במשק לעסוק בתחום.
בנפרד מתחום החיסכון הפנסיוני המגודר, שוק ההון בישראל כולל בחובו מספר רב של חברות שונות, המציעות מגוון רחב של פתרונות ואפיקי השקעה פיננסיים, המיועדים כמעט לכל מטרה. בניגוד למצב בשוק החיסכון הפנסיוני, המתאפיין בשיווי משקל וב"שקיטה על השמרים״, בכל הנוגע לשוק ההון ככללו, קיימת תחרות ממשית בין הגורמים השונים, מה שבא לידי ביטוי בהורדת מחירים לצרכן, וכן בשיפור נקודת המוצא שלו במשא ומתן מול החברות השונות.
בין המועמדים השונים "להצטרף לחגיגה״, ולהתחיל בשיווקם של חסכונות פנסיוניים, הראשונים בתור הן מטבע הדברים בתי ההשקעות השונים בישראל, אשר מחזיקים זה מכבר במיליארדי שקלים שהפקיד בידם הציבור, ומושקעים באפיקים שונים. נכון להיום, הפיקוח בגין השקעותיהם של בתי ההשקעות רופף יותר מהפיקוח ביחס לחברות הביטוח, ודבר זה ישתנה כמובן במידה ואותן החברות ייכנסו לשוק הפנסיוני, באופן חלקי או מלא.
תחרות במשק – הצרכן מרוויח בסופו של דבר
כפי שניתן לראות בכמעט כל תחום עסקי, כניסתן של חברות שונות לתחום עסקי מסורתי, בו פועלות מספר מצומצם של חברות ותיקות, גוררת באופן מיידי התנעת תחרות בין החברות השונות, ומאבק על כיסם של הצרכנים. הדוגמא המובהקת ביותר היא כמובן המצב בשוק הסלולר, והתחרות שהחלה בעקבות הרפורמות בשוק וכניסתן של חברות הסלולר החדשות, ובראשן גולן טלקום.
אין פלא אם כך, שכניסתם של בתי ההשקעות לתחום החיסכון הפנסיוני, באותה מידה שמהווה מטרה מבחינתם, מהווה בשורה שלילית עבור הבנקים וחברות הביטוח, אשר צפויים להפסיד סכומי כסף גבוהים כתוצאה מהתחרות החדשה, ומההורדה המתבקשת בדמי הניהול של הלקוחות כתוצאה ממנה. עם זאת, מבחינת הצרכן מדובר בהחלט בבשורה חיובית, אשר תגדיל את כושר המיקוח שבידו, ותאפשר לו ליהנות מתנאים טובים יותר ביחס לכספו, הן בחברות הישנות והן בחברות החדשות
אמנם מדובר נכון להיום אך ברפורמה מוצעת, אשר סבירות ביצועה עודנה לא ברורה. עם זאת, ולאור השאיפה של משרד האוצר להגביר את התחרות בשוק הפיננסי בכללו, ייתכן שכבר בעתיד הקרוב כולנו נחווה שינויי מדיניות, אשר יפתחו את שוק החיסכון הפנסיוני בפני בתי ההשקעות, גם אם בהדרגה.
ראו גם:
ייעוץ פנסיוני – למי זה טוב?
מי זכאי לניוד ביטוח מנהלים?