Site icon המרכז לביטוח מנהלים

השקעה בקופת גמל

השקעה בקופת גמלבהתאם לתקנות משרד האוצר, הן עובד שכיר והן עובד עצמאי רשאים להשקיע בקופת גמל, כאשר במידה ומדובר בשכיר, יש באפשרותו להפקיד סכום של עד ל-7% ממשכורתו החודשית, כאשר המעסיק רשאי להפקיד במקביל תוספת של עד ל-7.5%, וכן עד ל-8.33% נוספים כסעיף פיצויים. במרבית המקרים, היקף ההפקדות נקבע במסגרת משא ומתן בין העובד למעביד, ומהווה אחד מתנאי ההעסקה שנקבעים ביניהם.

בכל הנוגע לעובד עצמאי, היקף ההשקעה בקופת הגמל נקבע בהתאם לרצונו החופשי, כאשר יש באפשרותו להפקיד עד ל-16% מהכנסתו בכל חודש לקופת הגמל, ובתמורה ליהנות מזיכוי מס בגין הפקדתו. אף שלעובד עצמאי אין חובה חוקית להפקיד לחיסכון הפנסיוני, בניגוד לעובד השכיר, מדובר במהלך בעל חשיבות עליונה, שכל עובד עצמאי צריך לשקול.

לאחר הגיעו לגיל הפרישה מהעבודה, העובד יקבל לידיו את הסכום שהצטבר בקופת הגמל, ובתוספת התשואה שהתקבלה על הסכום שנצבר. עם זאת, בעוד שמבוטחים אשר רכשו קופת גמל טרם שנת 2008 יקבלו לידם את סכום הקרן בתשלום חד פעמי, הרי שמבוטחים אשר רכשו קופת גמל במועד מאוחר יותר, יקבלו את הסכום במסגרת קצבה חודשית.

מה ההבדל בין קופת גמל לאפיקי חיסכון פנסיוני אחרים?

ברמה הבסיסית, הן ההשקעה בקופת גמל והן ההשקעה בחסכונות פנסיוניים כדוגמת ביטוח מנהלים או קרן פנסיה, נועדו בראש ובראשונה על מנת להבטיח את רמת חייו של המבוטח בתקופה שלאחר פרישתו מעבודה, ולהעניק לו משאבים כלכליים מספיקים לצורך קיום בכבוד. בדומה לאפיקים השונים, גם במסגרת השקעה בקופת גמל המבוטח נדרש בתשלום דמי ניהול, אשר שיעורם נקבע במסגרת משא ומתן בין המבוטח ובין החברה המבטחת, לעיתים במסגרת הכללית של מקום העבודה.

עם זאת, קיים שוני מהותי בין סוג מסוים של קופת גמל הקיימת בישראל – קרן השתלמות, ובין שאר אפיקי החיסכון הפנסיוני, שכן קרן ההשתלמות הינה אפיק החיסכון הפנסיוני היחיד בישראל בו מימוש הקרן מתאפשר רק בעת פרישה מעבודה, וזאת בניגוד למצב בשאר אפיקי החיסכון, כאשר המבוטח רשאי ליהנות מפדיון הקרן גם במקרים נוספים, כדוגמת נכות, פטירה בטרם עת ועוד, בהתאם לתנאים הספציפיים בכל פוליסה.

בסופו של דבר, ההחלטה בדבר השקעה בקופת גמל, ובחירת אפיק ההשקעה הספציפי, נדרשת להיעשות בצורה מחושבת, ותוך התחשבות מחד בגובה דמי הניהול שהמבוטח נדרש לשלם, ומאידך בתשואה העתידית על הסכום המופקד. כמובן שיש גם מקום להתחשב בתנאי האישיים של המבוטח, ולרבות גובה הכנסותיו, ומספר השנים עד יציאתו לפנסיה.

משכך, ובטרם בחירה בהשקעה בקופת גמל מסוימת, מומלץ ראשית לפנות לקבלת ייעוץ פנסיוני פרטני, על מנת להבטיח כי ההחלטה שתתקבל תהיה מותאמת למבוטח עצמו, ותמקסם את קצבתו החודשית במועד פרישתו מעבודה.

ראו גם:

העברת קופות גמל

Exit mobile version