Site icon המרכז לביטוח מנהלים

מה גובר צוואה או מוטבים?

קרדיט תמונה: freepik

כולנו רוצים לחיות חיים טובים וארוכים עד גיל 120, אך עם הזמן עולות המחשבות של מה יקרה לכל ההון שצברנו אחרי לכתנו, למי נרצה לתת אותו וכיצד נחלקו. בעניינים אלו חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני עריכת צוואה, ובייחוד אצל יצחק גולדשטיין, לו יש ידע וניסיון מעמיק בתחום זה. הוא ישמח ללוות אתכם בכל העניינים הזכורים ויסייע לכם צעד אחר צעד להכין צוואה מסודרת וברורה, לברר את כל נושאי הירושה והסדרת עניין המוטבים.

הבנת מושגים ראשוניים בנושאי צוואה וירושה

את ההון שלנו נרצה להוריש לאדם או קבוצת אנשים שיש לנו איתם קשר מבוסס, קרוב וחשוב. בדרך כלל מדובר בקרובי משפחה ממעלה ראשונה, אך לפי חוק הירושה ניתן להכליל עוד אנשים במידה ומכניסים אותם ברשימה כחוק. חשוב לדעת את המושגים והמונחים בעולם הצוואות – יורשים, שאירים, מוטבים, יורשים חוקיים של ביטוח חיים ועוד. מה ההבדל ביניהם ומי קודם למי?

מי הם היורשים של האדם?

יורשים על פי צוואה הם למעשה האנשים שיורשים את הונו ועזבונו של הנפטר על פי דין, כלומר הוראות חוק הירושה, או לפי מה שהוא עצמו קבע בצוואה. אדם רשאי למלא מסמך הקרוי צוואה שיאושר ע"י עדים או בפני נוטריון, ובו הוא יכול לקבוע למי הוא יוריש את כל הונו או חלק ממנו. ליורשים הזכות לממש את הוראות הצוואה באמצעות צו קיום צוואה אותו יקבלו מרשם הירושה, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. במידה ואין צוואה, הכספים יעברו ליורשים על פי הדין.

מי הם שאירים ומה דינם?

שארו של אדם על פי החוק הישראלי מוגדר מי שזכאי לקבל כספים מקרן הפנסיה של הנפטר. זה יכול להיות בן או בת זוג של אדם שהיה מוגדר עובד/ת בשעת פטירתו/ה, וכן ילדו של אותו אדם שהיה מוגדר עובד/ת והוא היה תלוי באותו מבוטח/ת לעניין גמלאות. כל השארים הללו חולקים את כספי קרן הפנסיה לפי תקנון הקרן.

מה בנוגע למוטבים של הנפטר?

מוטבים בקרן השתלמות, קופות גמל וביטוח מנהלים הם אנשים שנקבעו על ידי אותו עמית או מבוטח, להיות אלו שיהיו זכאים לקבל את הכספים של אותו מבוטח או עמית לאחר פטירתו.

מה גובר יותר – צוואה או מוטבים?

כעיקרון כספים בקופת גמל יחולקו לפי הוראות המוטבים. לכן, גם אם העיזבון מחולק לפי דין או לפי צוואה שלא מתייחסת ספציפית לקופה, הזכויות בקופ"ג יעבור למוטבים הרשומים.

השאלה הינה מה הדין במקרים בהם המוריש כותב צוואה ובה נכתב כי כספי קופות הגמל והביטוח ישולמו לרשומים בה, למרות שבהוראת המוטבים בקופת הגמל רשומים אנשים אחרים? נושא זה עדיין נתון במחלוקת רבה. קיימות כמה דעות עיקריות בעניין זה. דעה אחת אומרת כי הוראת המוטבים גוברת, ולצוואה אין תוקף בעניין זה. דעה שניה אומרת כי הוראת הצוואה גוברת במידה והיא נמסרה לקופת התגמולים טרם פטירת המנוח. דעה שלישית אומרת כי הוראת הצוואה גוברת, כאשר נעשתה לאחר רישום המוטבים, והיא מגלה על רצון המנוח. כדי להימנע מבעיות עתידיות, וחלוקה שלא על פי רצונכם, חשוב לתכנן את ההורשה ועריכת צוואה רק עם עורך דין שמטפל ספציפית בנושאים אלו, וינחה אתכם בפעולות הנכונות.

Exit mobile version