Site icon המרכז לביטוח מנהלים

מה אומר חוק פנסיה חובה?

ניוד ביטוח מנהלים

לא מעט אנשים בוחרים להיות עצמאיים בשל סיבות שונות. בין אם הם רוצים להגשים חלום ולהקים עסק משל עצמם בתחום כלשהו ובין אם הם פשוט לא רוצים להיות שכירים אלא להיות אדונים לעצמם ולא להיות תלויים באחרים. יחד עם זאת, להיות עצמאי פירושו לדאוג באופן עצמאי לניהול הפיננסי העסקי והאישי, להכנסה חודשית, משיכת רווחים ולא פחות מזה, גם לעתיד הכלכלי. לאורך השנים לא מעט מהעצמאיים דאגו להתנהלות היומיומית של העסק שלהם, אך פחות עסקו בכל מה שקשור להפקדת כספים לחיסכון פנסיוני עבורם, דבר שללא ספק היה יכול לפגוע בהם כאשר יגיעו לגיל פרישה. אולם, בדיוק בשל כך, מדינת ישראל החליטה החל מינואר 2017, לחייב את אוכלוסיית העצמאיים לדאוג לעצמם לחסכון פנסיוני שיסייע בהבטחת העתיד הכלכלי והפנסיוני שלהם.

 

האם כל עצמאי חייב להפקיד לחיסכון פנסיוני?

חוק פנסיה חובה לעצמאיים הוא למעשה חוק שאומר שכמעט כל עצמאי צריך להפריש את הסכום הנקבע בחוק לקרן כלשהי שהוא בוחר להפריש אליה. יחד עם זאת, ישנם עצמאיים שעליהם לא חלה חובת ההפקדה המדוברת: אם לעצמאי טרם מלאו 21 שנים, אם העצמאי הגיע לגיל פרישה מוקדמת בהתאם לחוק גיל הפרישה ואם לא חלפו 6 חודשים מהמועד שבו העצמאי נרשם כעוסק, הרי שהוא לא חייב בהפרשת פנסיה. כמו כן, אם ביום שבו נחקק חוק פנסיה חובה לעצמאיים שהוא 1.1.2017, לאדם מלאו 55 שנים, הרי שלא חלה עליו חובת ההפקדה לפנסיה. כל שאר העצמאיים, שאינם מוחרגים בחוק זה, חייבים להפריש סכום כלשהו שהוגדר כחוק מהשכר שלהם, לקרן פנסיה כלשהי שהם יבחרו.

במידה והכספים לא יופקדו בשיעורים הרלוונטיים לחיסכון הפנסיוני, החוק קובע מקרים שבהם המרכז לגביית קנסות יכול לשלוח התראות לעצמאי ולא פעם גם יוטלו עליו קנסות בגין זאת שלא הפקיד תשלומים בהתאם לדרישת החוק.

 

כמה צריך להפריש כל עצמאי מהשכר שלו לפנסיה?

פנסיית חובה לעצמאיים נחקק בתאריך 1.1.2017 במסגרת חוק ההסדרים העצמאיים מחויבים לדאוג להפקדות לחיסכון פנסיוני משלהם, בקופת גמל לקצבה כולל קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח תגמולים לעצמאיים, לפי השיעורים הבאים: עבור חלק ההכנסה החייבת בהפקדה כהגדרתה בחוק, עד מחצית השכר הממוצע במשק- 4.45 אחוזים. עבור חלק ההכנסה החייבת בהפקדה כהגדרתה בחוק מעל מחצית השכר הממוצע במשק- 12.55 אחוזים.

השכר הממוצע במשק מתעדכן מדי פעם בפעם. את הסכומים לחיסכון הפנסיוני על כל עצמאי להפקיד בכל שנת מס, עד תום שנת המס עבורה הם מופקדים. אם כבר מופקדים כספים לקופת גמל לקצבה, הפקודות הללו יילקחו בחשבון כחלק מההפקדות המחויבות על פי החוק.

חשוב לזכור כי הוראות חוק פנסיה חובה לעצמאיים מחייבת מינימום של הפקדות בהתאם לשכר הממוצע במשק. עצמאי אשר מעוניין להנות מכיסוי ביטוחי וכן חיסכון פנסיוני נוסף אשר מתאים לרמת ההכנסה ולרמת החיים שלו ומעוניין לנצל הטבות מס נוספות, יכול להפקיד על המינימום שהוא מחויב.

 

 

 

Exit mobile version