Site icon המרכז לביטוח מנהלים

מדד 35 – מה זה ואיך נכון לנתח אותו

קרדיט תמונה: freepik

בורסות בעולם נוהגות לחלק את המניות הנסחרות בהן בצורות שונות, באופן כזה שיהיה ניתן להפריד בין מניות של חברות מסוימות למניות של חברות אחרות, על מנת שיהיה קל יותר למשקיעים לדעת איפה משתלם להם להשקיע, אילו מניות נחשבות יותר איכותיות, אמינות, רווחיות.

גם הבורסה בתל אביב שמתייחסת לשוק ההון הישראלי נוהגות לייצר מדדים שונים על פיהם אפשר להפריד ולקטלג מניות, לנתח אותן, להשוות ביניהן ועוד. המדדים נועדו להקל על המשקיעים ועל כל מי שמעורב בצורה ישירה או עקיפה במסחר בבורסה, וכן על כל מי שמתכוון לחקור את הנושא או לדווח עליו בתקשורת.

אחד המדדים החשובים ביותר ולמעשה מדד הדגל של הבורסה בתל אביב, הוא מדד 35. מדובר על מדד אליו נשואות עיניי הסוחרים והמשקיעים, ובמובנים רבים הוא מלמד אותנו לא מעט על מה שקורה בבורסה ובכלל על מצב שוק ההון והכלכלה בישראל, וכן הוא מלמד על מגמות שונות, בתקופה של עליות או ירידות שערים.

מה זה מדד 35 ולמה הוא קיים?

מדד 35 מתייחס ל-35 המניות המובילות בבורסה בתל אביב. במקור הוא התחיל כמדד 25, אך בשנת 2017 הבורסה בתל אביב החליטה על רפורמה, במסגרתה הגדילו את סכך המניות ל-35. צריך לציין, שלצד מדד זה, ישנם עוד שני מדדים עיקריים בבורסה בתל אביב, מדד 90 שמתייחס ל-90 המניות הבאות ומדד 125 שמתייחס ל-35 פלוס 90.

מדד 35, כאמור, מתייחס לכל המניות החשובות ביותר הנסחרות בבורסה בתל אביב. מדובר על מדד שכולל בין היתר, מניות בנקים, מניות חברות ישראליות, למשל חברת טבע. זה מדד מאוד משמעותי, הן בגלל העובדה שערך המניות הנסחרות בו הוא למעלה מ-500 מיליארד שקל, ומדובר על סכום בשווי שני שליש מכלל המניות בבורסה בתל אביב.

כיצד נכון להסתכל ולנתח את מדד 35

נכון שמדד 35 הוא מאוד חשוב מבחינה כלכלית ומבחינת ערך המניות, וכן הוא מאוד משמעותי בשביל להבין את מצב הכלכלה הישראלית והמגמות השוררות בה, אך בעיקרון מדובר על מדד מאוד סולידי. להבדיל ממניות בעלות סיכון גבוה, מה שאומר שאם רוכשים אותן והן עולות אז אפשר להרוויח מכך הרבה כסף, כאן המניות פועלות באופן מאוד סולידי, בהתאם למניות של חברות גדולות.

הדרך הנכונה להסתכל על מדד זה הוא לאורך זמן. אין סיבה לנתח את המדד על פי ימים בודדים או אפילו על מספר שבועות, צריך להסתכל עליו לאורך זמן בשביל שיהיה ניתן לזהות מגמה כזו או אחרת ולהסיק מכך מסקנות. אחרי שעושים ניתוח קפדני, אפשר לדעת איפה משתלם להשקיע, אילו מניות משתלם לרכוש וכמובן מתי נכון למכור אותן. מאחר וזה שוק סולידי, יש לקחת בחשבון שערך המכירה לא יהיה שונה מהותית מערך הרכישה.

 

Exit mobile version