Site icon המרכז לביטוח מנהלים

הצהרת הון – מה זו הצהרת הון ומתי מכינים אותה

קרדיט תמונה: freepik

אחד הכלים של המדינה לעקוב ולפקח אחר הכנסות של אזרחים ולוודא שהם אכן משלמים מס על פי חוק, היא באמצעות דרישה להצהרת הון. לצד תשלומי מס קבועים מדי חודש ודוח שנתי המוגש אחרי אמצע השנה עבור השנה הקודמת, הרי שזה כלי נוסף בו יכולות רשויות המס להשתמש בשביל לבדוק ולפקח.

הצהרת הון הוא מסמך המוגש על ידי אזרחים הנדרשים לשלם מס במדינה בה הם מתגוררים, הכולל בתוכו מידע על כל מה שקשור להון שלהם, בין אם זה הון כספי, נכסים ורכוש. ההצהרה מוגשת אחת לכמה שנים, ואז אפשר לבחון את השינויים שחלו בין הצהרה להצהרה, ולראות האם הם סבירים לאור הדוחות השנתיים שהם הגישו במהלך תקופה זו, לאור שינויים בהכנסות ובכלל לאור המצב במשק.

ישנן מדינות בהן האזרח נדרש להגיש הצהרת הון אחת לכמה שנים באופן קבוע. בישראל המצב שונה, אין הגדרת זמן חד משמעית וברורה מתי צריך להגיש הצהרות הון, הדבר נקבע באופן שרירותי ומפתיע. כלומר מאוד ייתכן שפקיד השומה במס הכנסה ידרוש הצהרת הון כל כמה שנים אך גם יכול להיות שהוא ידרוש להגיש את ההצהרה כל שנה. בדרך כלל זה לא קורה, ואכן עוברות כמה שנים בין הצהרה אחת לשנייה.

מי צריך להגיש הצהרת הון ובאיזו צורה עושים זאת?

הצהרת הון מוגשת בדרך כלל על ידי עצמאים ולרוב לא על ידי שכירים, מאחר והם משלמים מס באופן מסודר דרך מקום העבודה שלהם. במידה ויש חשדות מסוימות, אזי שייתכן מאוד שהם יידרשו גם למלא הצהרת הון. אך באופן כללי, הצהרות הון מוגשות על ידי עצמאים בעלי עסק. לא פעם הם מתבקשים להגיש הצהרת הון כבר בשנה הראשונה לפתיחת העסק, ולאחר מכן, אחרי מספר שנים, כאמור, הם יידרשו לחזור על כך.

בשביל להגיש הצהרת הון מומלץ מאוד לפנות לגורם שמתמחה בנושא, קרי רואה חשבון או יועץ מס, שיסביר בדיוק אילו נתונים וממצאים צריך להציג. בין היתר, מדובר על נתונים אודות נדל"ן, כלי רכב, תכשיטים, יצירות אומנות, מוצרים פיננסיים, חסכונות, ושורה ארוכה של פריטים שיכולים ללמד על ההון שלו. זה יכול לכלול גם חובות שיש לו וכן חובות שאנשים אחרים צריכים להחזיר לו.

מי מגיש את ההצהרה ולמי עושים זאת?

הצהרת הון מוגשת כאמור לפקיד השומה במקום בו בעל העסק רשום ויש לו תיק. הוא יבחן את ההצהרה, ואם יהיה צורך אזי שהוא יבקש הבהרות ותשובות על פרטים שונים. כאמור, בפעם הבאה שתוגש הצהרת הון, ייבחן ההבדל בין השניים, זאת על מנת לראות האם חל גידול בהון והאם הוא סביר לאור השינויים בשכר וכן האם הוא עומד בתנאים של תשלומי המס ששילם מגיש ההצהרה.

 

Exit mobile version